Smartfony odżyły. Niestety, producenci już mają nowy problem

Globalny rynek smartfonów zaliczył niewielki wzrost. Dane za trzeci kwartał 2025 roku wyglądają obiecująco, ale analitycy Omdia studzą zapał i ostrzegają przed nadchodzącymi kłopotami.

Marian Szutiak (msnet)
1
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Smartfony odżyły. Niestety, producenci już mają nowy problem

Analitycy z Omdia policzyli dostawy smartfonów. W trzecim kwartale 2025 roku rynek urósł o 3% rok do roku. To 320,1 miliona urządzeń. Pierwsza połowa roku była fatalna. Producenci mieli problemy z zapasami i łańcuchem dostaw po zmianach polityki celnej w USA.

Dalsza część tekstu pod wideo

Teraz sytuacja na chwilę się poprawiła. Magazyny zostały posprzątane. Pomógł też sezon "powrót do szkoły" i przygotowania do świątecznych zakupów. Samsung, Apple, Transsion i Honor dostarczyły znacznie więcej telefonów niż rok temu, ciągnąc cały rynek w górę.

Kto rządzi na rynku?

Liderem pozostaje Samsung. Koreański gigant dostarczył na rynek 60,6 mln smartfonów (wzrost o 6%). Świetnie sprzedają się drogie składaki (Galaxy Z Fold7 i Flip7). Dobre wyniki notują też tanie modele Galaxy A07 i A17, szczególnie w Azji i na Bliskim Wschodzie.

Samsung Galaxy Z Fold7
Samsung Galaxy Z Flip7
Samsung Galaxy Z Flip7 FE

Apple jest na drugim miejscu z wynikiem 56,5 mln sztuk (wzrost o 4%). Klienci polubili bazowego iPhone'a 17. Ma więcej pamięci w tej samej cenie. Modele Pro tradycyjnie idą jak ciepłe bułeczki. Apple mocno rośnie też na rynkach wschodzących, jak Indie.

Apple iPhone Air
Apple iPhone 17
Apple iPhone 17 Pro
Apple iPhone 17 Pro Max

Xiaomi utrzymało trzecie miejsce, ale wzrost był minimalny (tylko 1%). Chińczycy sprzedali 43,4 mln urządzeń. W Państwie Środka było słabo, ale inne regiony nadrobiły straty. Największym zaskoczeniem jest Transsion (m.in. Infinix i Tecno). Wskoczyli na czwarte miejsce z potężnym wzrostem 12%, wyprzedzając Vivo.

Vivo X300

0 opinii
Vivo X300

Vivo X300

0 opinii
Vivo X300 Pro
Dostawca 3Q2025 3Q2024 Zmiana
rok do roku
Wielkość
dostaw
Udział
w rynku
Wielkość
dostaw
Udział
w rynku
Samsung 60,6 mln 19% 57,5 mln 19% +6%
Apple 56,4 mln 18% 54,5 mln 18% +4%
Xiaomi 43,4 mln 14% 42,8 mln 14% +1%
Transsion 28,6 mln 9% 25,5 mln 8% +12%
Vivo 28,5 mln 9% 27,2 mln 9% +5%
Inni 102,5 mln 32% 102,5 mln 33% -
RAZEM 320,1 mln 100% 309,9 mln 100% +3%
Pokaż więcej

 

Smartfony odżyły. Niestety, producenci już mają nowy problem

 

Smartfony odżyły. Niestety, producenci już mają nowy problem

Kupujemy tanie albo drogie. Środek umiera

Raport Omdia pokazuje ciekawy trend. Rynek się polaryzuje. Klienci kupują albo bardzo tanie modele (poniżej 100 dolarów, ok. 370 zł), albo te najdroższe (powyżej 700 dolarów, ok. 2580 zł). Segment średni jest słaby i nikogo specjalnie nie interesuje.

Niestety, dobre nastroje psuje nowy problem. W branży zaczyna brakować komponentów, a koszty produkcji rosną. Analitycy są pewni, że producenci przerzucą te koszty na nas. Nowe smartfony będą droższe.

To uderzy szczególnie w segment budżetowy. Jak mówi Jusy Hong z Omdia, producenci muszą teraz skupić się na ratowaniu zysków, a nie na walce o udziały w rynku. Priorytetem będzie sprzedaż drogich, wysokomarżowych modeli.