Naukowcy: wystarczy parę tygodni. Trzeba tylko unikać 2 produktów

Okazuje się, że ograniczenie spożycia mięsa i nabiału nawet na kilka tygodni może mieć dla nas ogromne znaczenie. Naukowcy właśnie udowodnili, że może zmienić całą naszą chemię organizmu. 

Anna Kopeć (AnnaKo)
3
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Naukowcy: wystarczy parę tygodni. Trzeba tylko unikać 2 produktów

Odrzucić mięso i białko na kilka tygodni

Wiadomo nie od dziś, że dieta oparta na roślinach może być dobrym wyborem dla osób, które chcą zadbać o swoje zdrowie. Nowe badanie, oparte na rzeczywistych praktykach żywieniowych, ujawnia nowe informacje odnośnie przyczyn tego zjawiska.

Dalsza część tekstu pod wideo

Badanie zostało przeprowadzone w Grecji, na próbie 200 zdrowych osób. Wszystkie one powstrzymywały się od spożywania mięsa, ryb, nabiału i jajek (można powiedzieć, że trzymały się diety wegańskiej) przez łącznie 180-200 dni w roku. Miało to związek z praktyką religijną prawosławnego chrześcijaństwa - uczestnicy podejmowali tę formę postu w każdą środę i piątek, a także przez cztery dłuższe okresy w ciągu roku.

Ten sposób odżywiania to zatem rzeczywisty wzorzec żywieniowy, który jest silnie uwarunkowany przekonaniami religijnymi i zazwyczaj stanowi część kultury rodziny w rejonie Salonik, w Grecji. 

Zwyczaj ten polega na ograniczeniu produktów zwierzęcych, a także białka. Dlatego też, zdaniem ekspertów, badanie to można porównać do badania interwencji dietetycznej. 

Jaki wpływ miała zmiana diety na uczestników badania?

Naukowcy odkryli klika ważnych zmian chemii w organiźmie - szczególnie w pewnych poziomach ekspresji genów. Efekty były niesłychanie korzystne dla zdrowia - zmieniła się ilość kluczowych białek immunometabolicznych, w tym silnego hormonu metabolicznego FGF21. Uczestnicy stosujący post bezmięsny, u których stwierdzono pewną odmianę genu regulującego poziom białka FGF21 wykazali objawy fizjologiczne, związane z odkładaniem się tkanki tłuszczowej.  

Dlaczego to badanie jest takie istotne? Okazuje się, że nawet kilkutygodniowe ograniczenie spożycia mięsa i nabiału może przynieść znaczną różnicę. A to stanowi doskonały punkt wyjścia do dalszych badań.

Wyniki całego badania opublikowano w czasopiśmie Nature Communications.